Rozhodujete se o sporáku s indukcí? A přejete si větší a širší sporák, nikoliv jen 50 cm? Pak je pro vás jednou z možností třeba sporák BOSCH HLS59D320 s indukční varnou deskou. Co nabídne? A má smysl do něj investovat, když se cena pohybuje okolo 20 tisíc? Čím dokáže zaujmout a na co uživatelé naopak upozorňují jako na zápor?

Na co sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 láká?

Hlavními lákadly modelu BOSCH HLS59D320 jsou jak kvalitní provedení, tak atraktivní moderní design, moderní technologie, displej s dotykovým ovládáním, dále ovšem i autopilot s deseti předprogramovanými průběhy vaření (tzv. přesné vaření) nebo možnost propojení dvou varných zón v jednu. Modelu nechybí samozřejmě ani možnost automatického samo čištění, a to díky programu EcoClean Direct. Pojďme se ale podívat na všechny důležité parametry.

Začněme rozměry

U volně stojících sporáků jsme většinou zvyklí na šířku okolo 50 cm. To platí pro většinu elektrických sporáků s plotýnkami, se sklokeramikou nebo s plynem. Ale sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 je v tomto ohledu nadprůměrný, protože nabídne šířku 60 cm. Díky tomu na něm můžete připravovat pokrmy buď v mnohem větších objemech, anebo si budete užívat dostatek prostoru, i když budete nadále vařit v menších dávkách.

Celkové rozměry jsou tedy následující (v x š x h): 85 cm x 60 cm x 60 cm. Sporák tedy skvěle padne i k běžně vysoké kuchyňské lince, bude ve stejné výšce, a tak budete moci nádoby jen přesouvat, nadzvedávání nebude nutné. Deska je sklokeramická (ale s indukčním pohonem), a tak by měla být odolná běžnému poškrábání. Zda je, o tom se uživatelé ve svých ohlasech nezmiňují. Sporák nepatří k nejlehčím, počítejte s hmotností 60 kg, což je v podstatě dvojnásobek obyčejného elektrického sporáku se šíří 50 cm.

Jaký je příkon indukčních varných center?

Indukce má velkou výhodu v rychlém a hlavně přesném ohřevu. Sice nereaguje na změny intenzity vyhřívání tak rychle jako plyn, ale díky tomu, že indukce prvotně ohřívá vodu a pokrmy, je první ohřev rozhodně rychlejší než u plynu. Ohledně vaření, resp. jeho průběhu samotného už je rychlost diskutabilní, přesnost změny teploty dvojnásob. Ale i tak je indukce skvělým řešením pro všechny, kdo se obávají plynu nebo plyn mít v domácnosti nemohou. Indukce je první elektrické vaření, které se alespoň trochu vyrovná rychlostem reakcí, jaké nabídne plyn. Stále má však co dohánět v připalování.

Vraťme se ale k samotným indukčním centrům. Sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 má pouze 4 (i přes svou velkou šíři), a ta mají následující příkony: vpředu vlevo: varná zóna 1.8 kW, vzadu vlevo: varná zóna 1.8 kW, vzadu vpravo: varná zóna 1.4 kW a vpředu vpravo: varná zóna 2.2 kW.

Vychytané vaření s autopilotem

Brzy už nám sporáky uvaří zcela samy. Prvními posly jsou sporáky s tzv. autopiloty, které mají předprogramováno několik receptů, respektive 10 receptů pro přesnou přípravu pokrmů. A vy si je můžete ještě i sami naprogramovat. Dobu hřátí nastavíte v tomto případě nejen u trouby, ale také u každé z varných zón. A když potřebujete vařit ve větším pekáči, propojíte si dvě varné zóny do jedné, aby hřály obě najednou ve stejné intenzitě – ovládat pak budete jen jednu, ale fungovat to bude na obě najednou.

Sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 nabízí celkem 17 stupňů výkonu na varných zónách a také senzorové ovládání DirectSelect. Co to znamená? Sporák zkrátka pozná, kam jste kastrol postavili, a tak zapne tu varnou zónu, kde je potřeba. Vy jen navolíte požadovaný stupeň výkonu. K mání je i boost, který zajistí o 50 % vyšší příkon než při základním vaření.

Jestliže však máte problém se slabšími jističi, nevadí. Díky funkci PowerManagment si u totiž spotřebiče snadno nastavíte celkový maximální příkon varné desky – přesně s ohledem na sílu vašeho jističe. Celkový maximální příkon pak je 7,9 kW.

Co když hrnec přeteče? Dáte jen restart!

Sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 nabízí skvělou funkci tzv. restartu. Tu využijete poté, co vám na sporáku cokoliv přeteče – a vy měli načasovánu dobu vaření. Jakmile totiž dojde k přetečení, varná deska se automaticky vypne.

Ale to ničemu nevadí, vy si sporák uklidíte a hned můžete pokračovat ve vaření přesně tam, kde jste skončili. Prostě jen zmáčknete restart – a odpočítávání času se vrátí přesně tam, kde bylo při přetečení.

Jaké vychytávky nabídne trouba?

Ani trouba, která je součástí sporáku s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 nabízí, není tak obyčejná. Disponuje digitálním dotykovým ovládáním, umí se nechat naprogramovat, dokáže distribuovat vzduch na třech úrovních najednou (tzv. 3D ohřev), samočisticí systém EcoClean Direct je dokonce schopný absorbovat mastnotu. Ale vezměme to zase popořadě.

Sedm druhů ohřevu

Přestože teplo je jen jedno, a tak si lidé ještě i dnes často kupují i ty nejzákladnější sporáky jen se základním ohřevem v troubě, najdeme na opačné straně nabídkového spektra trouby, které dokáží z jednoho tepla udělat více funkcí, více služeb. Sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 je jedním z nich.

Umí například sedm druhů ohřevu, a to: 3D horký vzduch Plus, horní / spodní ohřev, cirkulační infra-gril, stupeň pro pizzu, spodní ohřev, horký vzduch jemný, který využijete zejména k sušení potravin, ale v nouzi třeba i k sušení bot, nedisponuje-li vaše domácnost sušičkou.

K čemu je 3D horký vzduch? Dovoluje péci o aromaticky velmi odlišné pokrmy tak, aby se jejich aromata nepromíchala. Takže péci zároveň králíka a s ním i pekáč buchet? Už žádný problém! Navíc si tu můžete nastavit autopilota, který se postará o správnou délku pečení pro různé pokrmy – a to jak podle jejich druhu, tak i podle hmotnosti Jedinou podmínkou je jejich přiklopení víkem, takže počítejte více s dušením než s pečením.

Infragril?

Co je cirkulační infragril? To je gril, který díky infra paprskům zlepšuje rovnoměrnou přípravu pokrmů. Také snižuje energetickou náročnost grilování, protože pokrm se dokáže připravovat při nižší teplotě. Takže ušetříte jak čas, tak zejména energii nutnou pro samotné grilování.

Co potěší nejvíce? Možná snadné samočištění

Kdo se děsí drhnutí připálené a mastné trouby, už netřeba. Je tu totiž několik vychytávek. Spuštěním funkce EcoClean Direct aktivujete samočisticí program (i když jen u zadní stěny u trouby). Ta je vybavena speciální povrchovou úpravou, která automaticky pohlcuje nežádoucí tuky. Tady proto čistit netřeba.

Dvířka trouby vyčistíte sice vy sami, ale velmi snadno. Jsou totiž z vnitřní strany celoskleněná, a tak odpadá čištění přechodů mezi sklem a dvířky trouby. Navíc se hladké sklo čistí opravdu snadno. No a při čištění přední části sporáku můžete otočné voliče programů a teploty jednoduše zasunout, takže i zde je čištění bez komplikací.

Jen je nutno upozornit, že i přes fakt, že sporák je široký 60 cm a hluboký také tak, není trouba nijak velká. Má jen běžných 66 litrů, což je objem typický i pro sporáky o 10 cm užší. Prostor byl totiž dán zejména spodní zásuvce na ukládání plechů, která je opravdu vysoká.

Co ještě bude v balení?

Sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 má teleskopický výsuv pro rošt tak, abyste jej dokázali vysunout úplně celý. Teleskop má totiž rovnou tři díly. V balení je pak ještě samotný rošt, jeden smaltovaný plech a jedna univerzální pánev.

Na spotřebiči samozřejmě nechybí jak dětská pojistka, tak také změkčené dovírání dvířek trouby. Varná deska nabídne ukazatel zbytkového tepla, protože ať chcete nebo ne, sklokeramika se sice neohřeje indukcí, ale pak od samotného pokrmu a hrnce už ano. Těšit se můžete na dotykové ovládání. Čeho se však ani za tuhle cenu nedočkáte, je například teplotní sonda nebo otočný gril.

A co na něj uživatelé?

Uživatelé si sporák s indukční varnou deskou BOSCH HLS59D320 pochvalují jako bytelně provedený, chválí jeho design a snadné ovládání. Libují si v možnostech časování a ve spoustě funkcí trouby, i v možnosti propojení varných center do kupy, aby se dalo vařit i ve větších pekáčích. Cenu vnímají jako poměrně vysokou, ale nákupu nelitují, hodnotu vyšší ceny v něm vidí.

Pochvalují si infragril, který opravdu urychlí přípravu, ale také rychlé nahřátí nebo autopilota. 3D horkovzduch sami potvrzují, aromata se v troubě opravdu tolik nemíchají, takže zároveň s masem je možné připravovat i úplně jiné pokrmy, které s masem podávány nebudou.

Dalším prvkem spokojenosti jsou rozměry sporáku, na větší ploše se uživatelům lépe vaří, je to celkově pohodlnější, do trouby se vejdou klasické velké plechy. Pochvalují si i restart varné desky po jejím případném vypnutí přetečením, také výsuvný teleskopický držák na rošt. Chybí otočný rošt pro grilování, ale vzhledem k infra grilu a k 3D horkovzduchu vlastně ani není potřeba.