Pořídili jste si 4K televizi a je potřeba k ní pořídit odpovídající kameru, se kterou si můžete užít obraz do nejmenších detailů Anebo hledáte kameru s vysokým rozlišením, protože chcete výsledky svého natáčení promítat na velké plátno. Takže detaily jsou nezbytně nutné, rozlišení 4K tedy také. Na trhu již je několik kamer s tímto rozlišením. A Sony kamery patří k nim.

Sony je tradičně kvalitou mezi videokamerami a nutno říct, že tento trend si stále zachovává. Až na pár drobností a omezení v praktičnosti použití je kamera opravdu vynikající. Na tom se shodnou i její uživatelé, od nichž lze napříč webem nalézt mnohé postřehy.

Předchůdkyní modelu Sony FDR-AX33B byla kamera FDR-AX100. Oproti ní je současná verze o 30 % menší a o 20 % lehčí. A to je opravdu co říct. Je mnohem snazší nosit ji s sebou v podstatě kamkoliv. Nikde vám nebude překážet a ani vás extrémně zatěžovat. Rozměry modelu Sony FDR-AX33B jsou (v x š x h): 7,8 x 7,1 x 15,5 cm. Hmotnost pouhých 0,7 kg.

Další nezměrné výhody kamery jsou tři základní: 1. špičkový snímač CMOS Exmor, který zlepšuje kvalitu obrazu a redukuje šum ve tmavém prostředí; 2. pokročilý obrazový procesor BIONZ X. Ten se vyznačuje schopností rychlého zpracování snímaného prostředí, takže ve výsledku dosáhnete přirozeně živého obrazu.; 3. širokoúhlý 29,8 milimetrový objektiv ZEISS Vario-Sonnar T, který nabízí desetinásobný optický zoom a 120 x digitální zoom, dokonalé záběry krajiny, a je perfektně připraven pro rozlišení 4K.

Kamera je vybavena LCD displejem s technologií WhiteMagic, která zajišťuje dobrou viditelnost i na slunci. Ke škodě tomuto modelu je fat, že displej mohl být o dost větší. Z rozlišení 4K na něm neuvidíte vlastně nic – pokud si tedy nenajedete a velmi detailní výřez záběru. Vzhledem k tomu, že kamera dovoluje dělat i fotografie, možná budete detailní zobrazení používat častěji. Displej je samozřejmě dotykový.

Uživatelé se shodují na tom, že ovládání kamery je intuitivní. Každý, kdo již někdy pracoval se smart technologiemi, si hravě poradí i s touto kamerou.

Elektronický hledáček je vybaven vysokým dynamickým rozsahem a schopností přesného zacílení. To oceníte ve všech situacích, kde vám bude záležet i na detailu. Co se detailů týká, pojďme si zmínit fakt, že kameru si lze pořídit i tehdy, když k vám domů 4K televize ještě nepřišla. Kamera totiž při přehrávání do televizoru, který nedosáhne na ultra HD standard, dokáže obraz průběžně převzorkovávat. Tedy přizpůsobit standardu HD, aby jej i televize bez 4 K byla schopná „přežvýkat“.

Kamera má v sobě zabudovaný stabilizátor obrazu SteadyShot, který má již velmi pokročilé vlastnosti. Světelnost je na úrovni 1,8 – 3,4 f, což zajistí dobrý kontrast i zaostření. Výsledkem natáčení je výjimečná kvalita obrazu, na základě využití formátu XAVC S, který byl vytvořen z formátu XAVC pro profesionální využití.

Data XAVC S jsou navíc komprimována, takže s nimi jde manipulovat v podstatě v reálném čase. Video lze okamžitě sdílet online díky zabudované Wi-Fi. V kameře však najdete i NFC technologii, kdy záznam přenesete pouhým dotykem mezi zařízeními, disponující touto technologií.

Kameře samozřejmě nechybí ani režim nočního záznamu, který umožní pořizovat fotografie v rozlišení až 20,6 MPx. Funkce nočního záznamu využívá infračervené světlo umožňující fotografovat i v naprosté tmě. K tomu přidejte i vybavení Motion Shot Video, které umí vrstvit jednotlivé snímky. Možná využijete i možnost nahrávání záznamu ve dvou formátech souběžně – jsou jimi AVCHD a mp4.

Jak už jsme zmínili, součástí videokamery je i fotoaparát. Má mnoho možností, kterými si jej přizpůsobíte. Například zoom, zaostření, IRS, expozice, rychlost závěrky nebo režim posunu vyvážení bílé. K nastavení používá model Sony FDR-AX33B manuální kroužek, který je umístěn na přední straně videokamery. Podle ohlasu uživatelů je sice velmi tenký, ale oceňují jeho přítomnost i tak.

Kamera si dokáže přizpůsobit nejen obraz, ale i zvuk. Model Sony FDR-AX33B nabízí mimo jiné i záznam zvuku v Dolby Digital 5.1k. Proto je vybavena také pětikanálovým mikrofonem. Po propojení s domácím kinem si záznam prostě užijete. Program je totiž vybaven například i redukcí redukce šumu větru nebo potlačení zvuků v pozadí scenérie. Při natáčení se kamera soustředí pouze na zvuky snímaného obrazu.

Aby byla kamera použitelná v reálném čase a aby se dalo dále pracovat se záznamem, je kamera vybavena mnoha výstupy: konektorem pro sluchátka, výstupem 4K, paticí pro příslušenství, DC vstupem, HDMI konektorem, microUSB, výstupem pro kompozitní video a stereofonním minikonektorem.

Kamera obsahuje baterii NP-FV70, která se dobíjí USB nabíječkou. Součástí balení je i  HDMI kabel a USB kabel, manuál a samozřejmě kamera i s baterií.

Je nutné zmínit, že konektory pro sluchátka a mikrofon jsou poměrně nevhodně umístěny. A to tak, že při držení kamery dlaní zcela přikryjete oba konektory. Anebo budete dlaní lámat kablíky. Podle zkušeností uživatelů je ne zcela dobře navržen i třmen kamery. Je velmi úzký a může být pro lidi s větší rukou i nepohodlným.

Na druhou stranu přicházejí od uživatelů pozitivní zkušenosti ohledně kvality záznamu obrazu i zvuku, ale také ohledně spolehlivosti přístroje.