Velmi kompaktní a na svou cenu poměrně šikovný – to je digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60. Tady alespoň podle ohlasů uživatelů. Tak se na něj pojďme podávat podrobněji. Ovšem nezapomínejme, že jde o kompaktní kapesní model, takže je nutno mu odpustit mnoho nedokonalostí na výsledném obrazu. Začínající fotograf asi řešit nebude. A pro pokročilé tohle zařízení jistě není.

Kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 je rodinným pohotovým a kapesním fotoaparátem na cesty, do přírody, ale i na doma. Kdo se nechce tahat se zrcadlovkou, volí kompakt. I když dnešní zrcadlovky už také umějí být malé, kompakty jsou ještě menší a lehčí. Velikostní parametry jsou následující: Rozměry (v x š x h): 6,4 cm x 10,8 cm x 3,8 cm, k tomu hmotnost 246 g, přestože je tělo kovové. A to dělá minimálně o 100 g méně, než u nejmenší ze zrcadlovek. A to je v malé dámské kabelce znát.

Takže kdo oželí skvělou kvalitu fotek ve prospěch opravdu miniaturní hmotnosti, zvolí kompakt. Kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 nabídne mnoho režimů a focení skrz poměrně kvalitní snímač. Jde samozřejmě o Exmor R CMOS, zde ve formátu 1/2.3.

Jeho rozlišení je 20,4 Mpx, což však nedosahuje rozlišení dnešních běžných mobilních telefonů. Těžit mohou kompakty pouze z toho, že jejich tělo je hlubší než u mobilu, a tak je výsledek focení malinko lepší, a to i s nižší kapacitou snímače. Fotky se budou ukládat ve formátu JPEG.

Samozřejmou součástí je stabilizace obrazu, jak optická, tak elektronická, ale při maximálním zoom už, podle uživatelů tohoto modelu, v podstatě nefunguje a je nutné dát kompakt na stativ, aby nazoomované fotografie k něčemu byly. Optický zoom je možné nastavit až na 30x, digitální je 4x.

Se snímačem a jeho kapacitou je nutné zmínit i světelnost, která také není nijak hvězdná. Pohybuje se v rozmezí f/3,5 (Š) – f/6,3 (T). Minimální zaostřitelná vzdálenost je 5 cm, což zase dává výhodu na stranu kompaktům, oproti zrcadlovkám. Ohnisková vzdálenost jde od 4,3 mm do 129 mm. Nejkratší expozice celkem pokulhává, je pouze 1,6 tisícin sekundy, ta minimální. A maximální 30 vteřin.

Součástí kompatktů je nastavitelný objektiv. Zde jde o objektiv G společnosti Sony, má 11 členů v 10 skupinách, a to včetně 5 asférických členů.

Fotit lze v několik a režimech, standardně už jsme si zvykli na 1:1, 3:2, 4:3, 16:9, panoramatický záběr širokoúhlý, panoramatický záběr standardní a panoramatický záběr 360 stupňů. Kompakty pokulhávají i v oblasti ISO, maximem, které nabídne kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 je ISO 12 800. Mezi kompakty jde však o standardní hodnotu. V čem naopak vyniká tento model, je rychlost sekvenčního snímání, kdy zvládne až 10 snímků za vteřinu.

Od toho plynule přejděme k videu. Kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 zvládne natočit Full HD video, v rozlišení 1920×1080 px. Video i fotografie ukládáte na paměťovou kartu SD, SDHC, SDXC a Memory Stick PRO Duo, přičemž video se zaznamená v režimexch AVCHD: Dolby Digital (AC-3) 2k (Dolby Digital Stereo Creator), mp4: MPEG-4 AAC-LC 2k. Díky rychlému framingu můžete zpomalit záběr na polovinu bez ztráty kvality a vytvářet tak atmosférické zpomalené záběry. Maximální rychlost snímání je 50 snímků za vteřinu v režimu full HD.

Baterie je Li-Ion, přičemž na jedno nabití vydrží cirka 380 snímků. Druhá baterie a externí nabíječka v balení chybí. Funkce uzamknutí automatického ostření vám pomůže udržet pohybující se objekty zaostřené, což ocení v režimu sport, kde snímáte s velmi krátkou expozicí, aby i pohyblivé scény byly co nejostřejší.

Pro komunikaci s mobilem, což je v dnešní době v podstatě nutnost, lze využít jen Wifi nebo NFC. Běžné Bluetooth zde není. Wifi použijete na dálkové ovládání, NFC na rychlý bezkontaktní přenos fotek. Ale Kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 má i klasické konektory, zde jde o konektor Micro USB, Hi-Speed USB (USB 2.0), Micro HDMI a také univerzální patice, se kterou nasadíte na fotoaparát různá příslušenství, zejména blesk. kompaktu sice blesk nechybí, ale má své omezené možnosti.

Aplikace PlayMemories Camera Apps nabízí řadu tvůrčích možností. Při focení je nutné se řídit tím, co ukáže displej, protože hledáček zcela chybí. Displej je u tohoto modelu poměrně velký, s úhlopříčkou 7,5 cm. Jde o LCD technologii s rozlišením 921 600 px. Také nejde o vyloženě jemný displej, ale k základní orientaci v tom, jak bude fotka vypadat a k prohlížení fotek a videa to běžnému uživateli stačí. Smířit se musíte s tím, že na slunci v podstatě neuvidíte, co fotíte, i přesto, že je obrazovka vybavena i TFT technologií. Displej není nijak výklopný a také nemá žádnou krytku ani jinou ochranu.

Uživatelé hodnotí jako nešťastné umístění tlačítka pro spouštění natáčení videa. Někdy se totiž stane, že jej spustí zcela nechtěně jen při běžné manipulaci s kompaktem. Obecně se dá doporučit začátečníkům až mírně pokročilým fotografům, kteří si chtějí někdy „zafotit“ i v manuálním režimu. Pokud fotíte jen v režimu automatickém, je lepší volit levnější modely, které ve výsledku dají stejný výstup z automatického režimu. Kompaktní digitální fotoaparát Sony Cyber-Shot DSC-HX60 je dražší právě o možnost být ovládán manuálně.

V automatických režimech se můžete spolehnout na různé scénické modely, jakými jsou fotografování z ruky za šera, noční scéna, noční portrét, krajina, portrét, měkké tóny pleti, ochrana před rozmazáním pohybem, pláž, sníh, pokročilé fotografování sportovních událostí, ohňostroj, gurmán, domácí zvíře.