Pokud sháníte levný a zároveň malý a též lehký  kompaktní fotoaparát, ale stále s dobrými funkcemi, pročtěte si, co dokáže digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100.

Je vybaven obrazovým snímačem CCD s rozlišením 20,1 Mpx. Formát snímače je 1/2,3. To je sice polovina kapacity oproti dnes běžným smartphonům střední třídy, ale nezapomeňme, že i kompaktní fotoaparát má oproti kameře v telefonu stále výhodu hloubky přístroje a zejména výsuvného objektivu. Proto i výsledné fotky vyjdou většinou lépe než z mobilu. Navíc je tento kompakt lehčí než smartphone. Pro každého, kdo smartphone ani nevlastní, je kompaktní fotoaparát výbornou volbou pro pohotové focení kdekoliv v terénu, vejde se totiž i do kapsy.

Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 je jedním z těch foťáků, který si můžete vzít s sebou kdykoliv a kamkoliv. Jeho rozměry jsou opravdu kompaktní. Velikost je následující (v x š x h): 58,6 mm x 94,5 mm x 19,8 mm. Materiál je kov, ale přitom je celková hmotnost pouze 119 g, což je opravdu méně než u běžného smartphonu.

Zoom je pětinásobný, ale pozor, pouze elektronická stabilizace, takže výsledek nebude tolik spolehlivý. Při pohnutí s fotoaparátem se snímky okamžitě rozmažou. Proto foťte raději s rukama opřenýma o podložku. Ještě je nutné zmínit malou nevýhodu: spoušť fotoaparátu funguje s docela velkým zpožděním, takže na momentky tento fotoaparát rozhodně nepoužijete. Ale na plánované fotky nebo na focení krajinky bude dokonalý.

Maximální rozlišení snímků je 5 152 x 3 864 px, formát snímku je JPEG. Pořizovat lze i běžné video sekvence, a to v rozlišení HD, konkrétně 1 280 x 720 px. Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 nabízí tedy základní úroveň služby v oblasti focení, ale pro běžného uživatele, který upřednostňuje nižší cenu, jde o úroveň dostatečnou.

Vzhledem k tomu, že jde o opravdu malý kompakt, není v něm hledáček – fotit budete jen podle toho, co uvidíte na displeji. Ten naštěstí nabídne poměrně velkou úhlopříčku, konkrétně 2,7 palce nebo 6,7 cm. Není otočný ani výklopný, zkrátka je kompaktní. Jde o LCD technologii, se kterou budou problémy na sluníčku – prostě v podstatě neuvidíte, co fotíte. Ve srtínu a v místnosti je displej dostatečně podsvícený.

Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 nabídne objektiv se světelností 3.2 – 6.5. K tomu však velmi nízké ISO, a to pouze do 3 200. Takže citlivost celkem pokulhává – oproti větším kompaktům nebo zrcadlovkám. Ale opět si musíme uvědomit, že jde o základní model za základní cenu, a pro základního, tedy nenáročného zákazníka.

Minimální ohnisková vzdálenost je 26 mm, ta maximální pak 130 mm, což odpovídá tomuto rozměru kompaktu. Minimální zaostřitelná vzdálenost v makro režimu je 10 cm, což mezi kompakty není zrovna nejlepší výsledek.

Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 nabídne pouze jeden konektor, a tím je USB, přes které přenášíte fotky do počítače. Nečekejte ani Wi-Fi, ani Bluetooth a ani NFC nebo micro HDMI. Prostě jen USB.

Na druhou stranu ale jistě oceníte, že digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100  má interní paměť 25 MB na několik fotek, má české menu. Sice jej nebudete ovládat dotykově na displeji, ale pouze tlačítky, ovšem o to snazší bude práce s ním pro ty, kdo si s dotykovým ovládáním nerozumějí. Tlačítka jsou přece jen jasně daná.

Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 má klasický závit na stativ a dokonce i podporu přímého tisku, samozřejmě po připojení přes USB. Baterie vydrží na cirka 250 snímků, což také není zrovna brilantní výdrž, avšak výhodou je, že je použit akumulátor, nikoliv běžné tužkové baterie, jak jsme znali ze starších modelů. Při záznamu videa čekejte výdrž přibližně jednu hodinu.

Digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 vás přinutí se více učit, protože některé situace bude zaostřovat a vyhodnocovat jinak, než byste očekávali. Alespoň takové jsou zkušenosti uživatelů, kteří se shodují na tom, že fotoaparát je nutné nejdříve ozkoušet v mnoha různých situacích a natrénovat jeho používání vzhledem ke kýženým výsledkům.

V balení bude vedle fotoaparátu i poutko, dobíjecí lithium-iontová baterie EN-EL19, kabel USB UC-E16, síťový zdroj/nabíječka EH-72P.

Líbit se vám jistě bude funkce Dynamic Fine Zoom, která rozšíří zoom až na desetinásobný. K tomu připočtěme speciální efekty a 16 přednastavených režimů, ke kterým patří inteligentní portrét, sport, pláž, portrét domácích zvířat nebo třeba krajina či makro.

Efekty najdete v menu s názvem Rychlé efekty, a je to například rybí oko, miniatura nebo malba, což je po umělecké stránce poměrně zajímavý efekt nabízející podobné možnosti hraní si s fotkou, jako jsme zvyklí u propracovaných mobilních foto aplikací. Softwarově je digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 na velmi dobré úrovni, a to i přes jeho nízkou cenu.

Panoramatický snímek též nesmí chybět. A v nabídce je dokonce i panorama s asistencí. Co se líbit spíše nebude, jsou sekvenční snímky, zde je možný pouze jeden snímek za vteřinu. Takže fotoaparát se dá doporučit jen lidem, kteří nebudou chtít sekvenční snímání využít. Protože má digitální kompaktní fotoaparát Nikon Coolpix A100 pomalý hardware, zpracovává snímky celkem dlouho. To vás možná zaskočí hned po prvním zachyceném snímku, že na jeho zpracování budete chvíli čekat. I proto sekvenční focení jedině v rychlosti jeden snímek za vteřinu.

Do fotoaparátu samozřejmě vložíte paměťovou kartu, na kterou budete snímky ukládat, a kterou můžete pak přendat do počítače, když nebudete chtít propojovat přes USB kabel. A jste-li začínajícími fotografy, asi vám nebude stačit přiložený český návod. Doporučujeme stáhnout návod elektronický, kde je popsáno více detailů.